Οι λέξεις-κλειδιά είναι η καρδιά κάθε επιτυχημένης online στρατηγικής, όσο κλισέ κι αν ακούγεται αυτό. Σκεφτείτε το εξής: κάθε φορά που κάποιος αναζητά κάτι στο διαδίκτυο, ουσιαστικά «μιλάει» στις μηχανές αναζήτησης με λέξεις-κλειδιά. Το ερώτημα, λοιπόν, δεν είναι απλώς ποιες λέξεις θα χρησιμοποιήσετε, αλλά πώς μπορείτε να καταλάβετε τι ακριβώς ψάχνει το κοινό σας.
Φανταστείτε, για λίγο, ότι είστε στη θέση του ιδανικού σας πελάτη. Αν κάποιος είχε μπροστά του την οθόνη ενός υπολογιστή ή το κινητό του τηλέφωνο και έψαχνε κάτι σχετικό με τη σελίδα σας, τι θα έγραφε; Πιθανότατα δεν θα πληκτρολογούσε κάτι γενικό όπως "υπηρεσίες μάρκετινγκ". Είναι πιο πιθανό να αναζητούσε κάτι πιο συγκεκριμένο, όπως "προσιτό social media management για μικρές επιχειρήσεις" ή "πώς να ξεκινήσω SEO χωρίς προϋπολογισμό". Αυτά είναι τα λεγόμενα μακροσκελή keywords (ή long-tail keywords), και εδώ βρίσκεται η πραγματική ευκαιρία. Πρόκειται για φράσεις λιγότερο ανταγωνιστικές, αλλά πολύ πιο στοχευμένες. Σκεφτείτε τις σαν το είδος της συζήτησης που θα ξεκινούσε ένας πελάτης μαζί σας αν καθόσασταν σε ένα café και του εξηγούσατε τι ακριβώς προσφέρετε.
Πέρα από το τι θα ψάξει το κοινό σας, είναι χρήσιμο να μελετήσετε και τα δεδομένα. Εργαλεία όπως το Google Keyword Planner, το Ubersuggest (αλλά και πιο εξελιγμένες λύσεις—θα πρότεινα ένα Ahrefs ή SEMrush αν ο προϋπολογισμός σας το επιτρέπει) μπορούν να σας δώσουν ολόκληρους θησαυρούς από ιδέες, μαζί με πληροφορίες όπως ο όγκος αναζητήσεων και ο ανταγωνισμός των λέξεων που σκέφτεστε. Για παράδειγμα, μπορεί να φαίνεται δελεαστικό να κυνηγήσετε λέξεις με χιλιάδες αναζητήσεις, αλλά θυμηθείτε: αν όλοι οι ανταγωνιστές σας βρίσκονται ήδη εκεί, πιθανότατα σπαταλάτε χρόνο και προϋπολογισμό. Μία πιο στρατηγική επιλογή μπορεί να είναι λέξεις με μέτριο όγκο αλλά υψηλό intent – όπου δηλαδή το κοινό έχει ξεκάθαρο σκοπό να βρει λύση.
Και κάτι ακόμα – ίσως το σημαντικότερο. Οι λέξεις-κλειδιά δεν προορίζονται αποκλειστικά για τις μηχανές αναζήτησης. Το περιεχόμενο που «πατάει» πάνω τους πρέπει, πάνω απ' όλα, να διαβάζεται φυσικά από… τον άνθρωπο. Εδώ είναι που πολλοί κάνουν το λάθος να γεμίζουν κείμενα με keywords και να ξεχνούν ότι στο τέλος της ημέρας, η Google δεν αγοράζει τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες σας. Οι επισκέπτες σας το κάνουν. Πρέπει, λοιπόν, να μιλήσετε σε αυτούς. Γράψτε κείμενα που προσφέρουν αξία, που λύνουν προβλήματα, που χτίζουν εμπιστοσύνη.
Μια σκέψη για κλείσιμο: οι λέξεις-κλειδιά, όσο σημαντικές κι αν είναι, δεν είναι το παν. Είναι απλώς το εργαλείο για να ανοίξει η πόρτα. Το πώς θα κρατήσετε τον επισκέπτη μόλις περάσει το κατώφλι, εξαρτάται από το πώς θα του πείτε την ιστορία σας—και τι εμπειρία θα του δώσετε.
Για να στήσετε μια online παρουσία που πραγματικά ξεχωρίζει, το να βλέπετε το SEO (βελτιστοποίηση μηχανών αναζήτησης) σαν μια λίστα τεχνικών κανόνων που πρέπει απλώς να τσεκαριστούν δεν αρκεί. Το SEO είναι κάτι σαν χορός με τις μηχανές αναζήτησης, αλλά πρωτίστως αφορά τους ανθρώπους. Αν στην καρδιά της στρατηγικής σας βρίσκονται οι σωστές λέξεις-κλειδιά και ποιοτικό περιεχόμενο, τότε βρίσκεστε ήδη σε καλό δρόμο.
Ας ξεκινήσουμε με τις λέξεις-κλειδιά. Μιλάμε για αυτές τις μικρές φράσεις ή λέξεις που οι χρήστες πληκτρολογούν για να βρουν απαντήσεις. Δεν φτάνει να διαλέξετε τα πιο "δημοφιλή" keyword trends μόνο και μόνο γιατί όλοι τα χρησιμοποιούν. Σκεφτείτε το εξής: τι ακριβώς αναζητά το κοινό σας; Ποιες ερωτήσεις κάνει; Χρησιμοποιήστε εργαλεία όπως Google Keyword Planner ή Ubersuggest, αλλά μη μένετε μόνο στα νούμερα. Πάρτε χρόνο να φανταστείτε πώς θα μιλούσε (ή θα έψαχνε) ο ιδανικός σας πελάτης.
Το επόμενο βήμα είναι να μπολιάσετε αυτές τις λέξεις στο περιεχόμενο της σελίδας σας... αλλά κρατήστε το αυθεντικό. Οι εποχές που επαναλαμβάναμε λέξεις-κλειδιά μέχρι εξάντλησης έχουν περάσει (ευτυχώς!). Γράψτε κατανοητά, απλά, και πάνω απ’ όλα με τη σκοπιά του ενήλικα που πραγματικά έχει κάτι να πει. Το περιεχόμενό σας πρέπει να εστιάζει στα «γιατί» και «πώς» των αναζητήσεων, να προσφέρει λύσεις και να εμπνέει εμπιστοσύνη. Αν βοηθά, σκεφτείτε παραδείγματα ή ιστορίες που θα πλαισιώσουν κάθε ιδέα σας — μη φοβάστε να δείξετε λίγη προσωπικότητα.
Πέρα από το κείμενο, παίζει τεράστιο ρόλο ο τρόπος με τον οποίο μια σελίδα «δουλεύει». Υπηρεσίες όπως η Google έχουν εξελιχθεί τόσο που πλέον μετράνε ακόμα και τα δευτερόλεπτα που ο χρήστης περιμένει να φορτωθεί η σελίδα. Αν η ιστοσελίδα σας χρειάζεται αιώνες για να ανοίξει (μιλάμε για 3 δευτερόλεπτα και πάνω, στην πραγματικότητα), τότε το παιχνίδι χάθηκε πριν καν ξεκινήσει. Φροντίστε για την ταχύτητα φόρτωσης (CDNs, συμπίεση εικόνων κ.λπ.) και, το εξίσου σημαντικό, σχεδιάστε τη σελίδα σας ώστε να είναι εύκολη στην πλοήγηση. Ένας καθαρός και λογικός σχεδιασμός κάνει την εμπειρία πιο άνετη — και οι μηχανές αναζήτησης το προσέχουν.
Τι γίνεται με τους εξωτερικούς συνδέσμους; Σκεφτείτε τους σαν ψήφους εμπιστοσύνης από άλλες ιστοσελίδες. Όταν ένας αξιόπιστος ιστότοπος συνδέεται με τον δικό σας, είναι σαν να λέει: «Αυτό που συμβαίνει εδώ αξίζει να το δεις». Αναζητήστε συνεργασίες, προσφέρετε guest αρθρογραφία, αλλά πάντα να στοχεύετε σε ποιοτικά backlink παρά σε ποσότητα (η Google δεν ξεγελιέται πια τόσο εύκολα).
Και τέλος, ένας κανόνας που όσο παλιός και αν είναι, παραμένει ζωντανός: συνεχής ανανέωση. Σκεφτείτε την ιστοσελίδα σας σαν μια ζωντανή, εξελισσόμενη οντότητα. Αν τη φτιάξετε και μετά την αφήσετε ανενεργή, θα χάσει σύντομα το ενδιαφέρον της — για αναγνώστες και μηχανές αναζήτησης. Να ανανεώνετε το περιεχόμενο τακτικά, είτε με νέα άρθρα, είτε με επικαιροποιήσεις σε προηγούμενες δημοσιεύσεις. Κανείς δεν θέλει να πέσει πάνω σε μια σελίδα που μυρίζει… 2015!
Το κλειδί είναι απλό: δουλέψτε για την αξία που θα δώσετε στον χρήστη και αφήστε τη σωστή τεχνική να «υποστηρίξει» αυτήν την προσπάθεια. Το SEO είναι εκεί για να σας βοηθήσει να ακουστείτε, αλλά το ποιοτικό περιεχόμενο και η σωστή εμπειρία πλοήγησης θα είναι αυτό που κρατάει τον κόσμο κοντά σας. Θυμηθείτε, οι μηχανές αναζήτησης μπορεί να κατατάσσουν, αλλά οι άνθρωποι αποφασίζουν.
Η βελτιστοποίηση του περιεχομένου σας είναι ίσως το πιο κρίσιμο κομμάτι για να «απογειωθεί» η ιστοσελίδα σας στις μηχανές αναζήτησης. Όμως, δεν πρόκειται απλώς για μία τεχνική ενσωμάτωσης λέξεων-κλειδιών∙ είναι κυρίως μία τέχνη που επικεντρώνεται στο να προσφέρετε πραγματική αξία στους ανθρώπους που επισκέπτονται τη σελίδα σας. Θυμάμαι έναν πελάτη μου στον κλάδο της υγιεινής διατροφής που δυσκολευόταν να φέρει οργανική κίνηση στο blog του, παρότι είχε εξαιρετικές συνταγές. Το πρόβλημα δεν ήταν το ίδιο το περιεχόμενο—ήταν το πώς αυτό παρουσίαζε τις πληροφορίες και πώς οι χρήστες (και οι μηχανές αναζήτησης) το έβλεπαν.
Καταρχάς, το να εντοπίζετε και να χρησιμοποιείτε τις σωστές λέξεις-κλειδιά είναι καθοριστικό. Αλλά μην κάνετε το λάθος να επικεντρώνεστε αποκλειστικά σε γενικούς όρους. Για παράδειγμα, αντί να γράφετε απλώς για «διατροφή», σκεφτείτε τί πιο συγκεκριμένο ψάχνει πιθανότατα ο αναγνώστης σας. Χρησιμοποιήστε όρους όπως «υγιεινές συνταγές γρήγορου πρωινού» ή «εύκολα σνακ χωρίς ζάχαρη». Αυτές οι εξειδικευμένες φράσεις βοηθούν να προσελκύσετε ακριβώς το κοινό που ενδιαφέρεται για αυτό που προσφέρετε. Είναι σαν να ανοίγετε τη σωστή πόρτα σε έναν κόσμο όπου οι χρήστες νιώθουν ότι βρίσκουν κάτι που είναι σχεδιασμένο ειδικά για αυτούς.
Ακόμα, ένας από τους πιο συχνά παραγνωρισμένους παράγοντες είναι η δομή του περιεχομένου. Πολλές φορές, «χάνουμε» τον αναγνώστη απλώς επειδή το κείμενο φαίνεται συντριπτικά πυκνό και άχαρο. Χωρίστε το σε μικρές, εύπεπτες παραγράφους και προσθέστε τίτλους ή υπότιτλους που δίνουν στον επισκέπτη ένα ξεκάθαρο μονοπάτι να ακολουθήσει. (Νομίζω όλοι έχουμε εγκαταλείψει κάποια στιγμή ένα άρθρο μόνο επειδή μας φάνηκε χαοτικό, σωστά;). Για παράδειγμα, αν γράφετε για τις τάσεις στη βιώσιμη μόδα, μπορείτε να σπάσετε το άρθρο σε ξεχωριστά κομμάτια – π.χ., «Υφάσματα φιλικά προς το περιβάλλον», «Μάρκες που πρέπει να γνωρίζετε», «Πώς να αγοράζετε υπεύθυνα».
Η προσθήκη εικόνων είναι άλλο ένα δυνατό χαρτί, εφόσον χρησιμοποιηθεί σωστά. Μία καλοεπιλεγμένη φωτογραφία ή ένα γράφημα ενισχύει την εμπειρία του χρήστη, αλλά μην ξεχνάτε να προσθέτετε περιγραφικές ετικέτες (το γνωστό alt text). Όχι, δεν βάζουμε απλώς «εικόνα1.jpg»—καταγράψτε τι περιέχει η εικόνα με τρόπο που να σχετίζεται με τη θεματολογία σας και τις λέξεις-κλειδιά που στοχεύετε. Έτσι, όχι μόνο βελτιώνετε την προσβασιμότητα, αλλά δίνετε κι άλλο ένα σήμα στις μηχανές αναζήτησης.
Έπειτα, υπάρχει και η ροή—εκεί που αναγνωρίζετε ότι ο αναγνώστης είναι άνθρωπος, όχι αλγόριθμος. Μην γράφετε παραγράφους σαν να είναι αποκομμένες. Κάθε ενότητα πρέπει να οδηγεί φυσικά στην επόμενη, σαν να συνομιλείτε με έναν φίλο για το θέμα. Για παράδειγμα, εάν εξηγείτε πώς να επιλέξει κάποιος τα κατάλληλα υλικά για μια συνταγή, μπορείτε στο τέλος της παραγράφου να προσφέρετε μία «γέφυρα» προς την επόμενη ενότητα λέγοντας: «Τώρα που ξέρουμε τι να έχουμε στο ψυγείο, ας δούμε πώς όλα αυτά γίνονται ένα γευστικό πρωινό».
Το βασικότερο όμως; Μην ξεχνάτε ότι γράφετε για ανθρώπους, πρώτα και κύρια. Στο τέλος της ημέρας, ό,τι και να κάνετε για να βελτιώσετε την απόδοση του κειμένου σας στη Google, αν το περιεχόμενό σας δεν είναι χρήσιμο ή αυθεντικό, κανείς δεν θα παραμείνει ή θα επιστρέψει στο site σας. Δώστε τον καλύτερο εαυτό σας σε κάθε λέξη και θα δείτε ότι ο κόπος σας θα αναγνωριστεί από ανθρώπους, και κατά επέκταση, από τα ίδια τα εργαλεία αναζήτησης. Διπλό κέρδος.