Για να δημιουργήσετε διαφημίσεις που πραγματικά «δουλεύουν» στον ψηφιακό κόσμο, χρειάζεται κάτι παραπάνω από έναν απλά σωστό σχεδιασμό εκστρατείας∙ χρειάζεται προσοχή στη λεπτομέρεια και βαθιά κατανόηση του κοινού σας. Σκεφτείτε το εξής: Ποιοι είναι αυτοί οι άνθρωποι πίσω από τις οθόνες; Τι τους απασχολεί στην καθημερινότητά τους και τι τους οδηγεί να «γκουγκλάρουν» συγκεκριμένες λέξεις-κλειδιά; Ίσως είναι ο νέος γονέας που ψάχνει συμβουλές για ύπνο μωρού ή ο επιχειρηματίας που αναζητά το επόμενο productivity tool. Κατανοώντας αυτές τις μικρές αλλά ουσιαστικές λεπτομέρειες, αποκτάτε τη δυνατότητα να μιλήσετε αληθινά—όχι με το στεγνό ύφος μιας «πωλήτριας», αλλά με τη φωνή κάποιου που ξέρει τον πόνο ή την ανάγκη που θέλουν να καλύψουν.
Το περιεχόμενο τώρα, το μεγάλο κεφάλαιο. Ειλικρινά, αν προσπαθήσετε να χωρέσετε τα πάντα σε ένα post ή μια διαφήμιση, το χάσατε το παιχνίδι. Το μυστικό είναι η απλότητα. Ένα δυνατό και καθαρό μήνυμα, με ορατό όφελος για τον χρήστη—ίσως μια φράση που λέει: «Αυτό είναι για σένα». Προσθέστε μέσα μια εικόνα ή ένα βίντεο που τραβάει την προσοχή (και όχι, δεν μιλάμε για στοκ φωτογραφίες που «φωνάζουν» generic). Αρκεί να είναι σχετικό, αυθεντικό και, ιδανικά, συναισθηματικό. Ένα απλό πριν-και-μετά βίντεο, για παράδειγμα, μπορεί να κάνει περισσότερα απ’ ό,τι δέκα παραγράφους επεξήγησης.
Τώρα, ας μην ξεχνάμε τα data – ο αγαπημένος πονοκέφαλος κάθε marketer. Εδώ είναι η στιγμή που η στρατηγική σας αποκτά δυναμική, αν—και μόνο αν—της δώσετε προσοχή. Αξιοποιήστε τα δεδομένα: ποια διαφήμιση αποδίδει καλύτερα; Τι δείχνουν τα click-through rates ή τα conversion rates σας; Αυτές οι πληροφορίες δεν είναι απλώς αριθμοί∙ είναι ο χάρτης που σας δείχνει τι δουλεύει και τι μάλλον θα έπρεπε να πεταχτεί στα σκουπίδια. Μην φοβηθείτε να πειραματιστείτε ούτε να κάνετε αλλαγές στην πορεία∙ το ψηφιακό marketing, όπως και η ίδια η τεχνολογία, είναι fluid. Και μόνο έτσι, με διαρκή βελτίωση, θα μπορέσετε να παραμείνετε σχετικοί και να διατηρήσετε υψηλά επίπεδα απόδοσης.
Στο τέλος της ημέρας, αν υπάρχει μια αλήθεια για τις online διαφημίσεις, είναι ότι δεν αρκεί απλώς να εμφανιστείτε. Το ζητούμενο είναι να κερδίσετε την προσοχή του κοινού σας—και αυτή έρχεται μόνο όταν το μήνυμά σας χτυπά εκεί που «πρέπει». Ίσως δεν θα το πετύχετε τέλεια από την αρχή, αλλά αν έχετε την υπομονή να παρατηρήσετε, να μάθετε και να προσαρμόσετε την πορεία σας, τα αποτελέσματα (σχεδόν πάντα) θα σας ανταμείψουν.
Το κόστος της διαφήμισης σε ιστοσελίδες είναι ένα ζήτημα που συχνά φέρνει ερωτήματα, κυρίως λόγω της ποικιλίας των παραγόντων που το επηρεάζουν. Δεν μιλάμε για ένα ενιαίο τιμοκατάλογο· κάθε site, κάθε καμπάνια, κάθε στόχος είναι διαφορετικός. Στην πράξη, η τιμή εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από το πού επιλέγεις να προβάλλεις τη διαφήμισή σου. Ένα ενημερωτικό site μεγάλης απήχησης, όπως ένας ιστότοπος ειδήσεων που προσελκύει δεκάδες (ή και εκατοντάδες) χιλιάδες επισκέπτες καθημερινά, θα κοστίσει σαφώς περισσότερο από ένα εξειδικευμένο site που επικεντρώνεται, για παράδειγμα, στη χειροτεχνία ή τα ταξίδια. Και αυτό, φυσικά, έχει λογική – περισσότερα μάτια σημαίνει μεγαλύτερη αξία.
Ωστόσο, δεν είναι μόνο η επισκεψιμότητα που καθορίζει το κόστος. Η μορφή της διαφήμισης παίζει εξίσου σημαντικό ρόλο. Ένα banner που εμφανίζεται στην κορυφή της αρχικής σελίδας (εκεί που είναι αδύνατο να το χάσεις με την πρώτη ματιά) θα έχει υψηλότερη χρέωση από, ας πούμε, μια μικρή διαφήμιση που εμφανίζεται σε ένα λιγότερο δημοφιλές σημείο της σελίδας. Και μετά υπάρχει και το native advertising – άρθρα, δηλαδή, που μοιάζουν να εντάσσονται αρμονικά στο περιεχόμενο του σάιτ. Αυτού του τύπου οι διαφημίσεις, επειδή είναι πιο διακριτικές και συχνά πιο πειστικές, μπορεί να έχουν διαφορετική τιμολόγηση, αλλά και διαφορετική αποτελεσματικότητα.
Και δεν τελειώσαμε εκεί. Παράγοντες όπως η διάρκεια της διαφημιστικής εκστρατείας ή αν η καμπάνια στοχεύει σε συγκεκριμένο κοινό (π.χ. γεωγραφική περιοχή, ηλικιακό group) κάνουν τη διαφορά. Για παράδειγμα, μια στοχευμένη καμπάνια που απευθύνεται σε επισκέπτες από την Ελλάδα μπορεί να κοστίσει περισσότερο, αλλά πιθανότατα να σου αποφέρει και καλύτερα αποτελέσματα, αν το κοινό σου βρίσκεται εκεί.
Αν μιλήσουμε λίγο και με αριθμούς – έτσι, για να αποκτήσουμε μια αίσθηση –, οι τιμές μπορούν να ξεκινούν από μερικές δεκάδες ευρώ το μήνα σε πιο εξειδικευμένα ή μικρότερης επισκεψιμότητας sites. Αν, όμως, κατευθυνθείς στα μεγάλα ονόματα του διαδικτύου με Top Tier traffic, τότε μπορεί να μιλάμε για ποσά που φτάνουν (ή και ξεπερνούν) τα χιλιάδες ευρώ. Όμως, ό,τι κι αν διαλέξεις, ο υπολογισμός του ROI (Return on Investment) είναι αυτός που έχει σημασία. Δεν έχει σημασία μόνο τι ξοδεύεις, αλλά τι παίρνεις πίσω. Αν για παράδειγμα διαφημίζεις ένα ειδικό προϊόν ή υπηρεσία και η σωστή πλατφόρμα σού φέρνει το ακριβές κοινό που θέλεις, τότε ακόμα και μια φαινομενικά «τσουχτερή» τιμή μπορεί να αποδειχθεί υπερβολικά συμφέρουσα.
Εδώ αξίζει να σκεφτείς στρατηγικά αλλά και ρεαλιστικά. Ξεκίνησε με μικρά βήματα – ιδιαίτερα αν βρίσκεσαι στα πρώτα σου βήματα στη διαφήμιση. Αντί να επενδύσεις όλο τον προϋπολογισμό σου σε εντυπωσιακά banners σε γνωστά sites, μπορεί να βρεις μεγαλύτερη αξία σε έναν συνδυασμό πιο μικρών συνεργασιών ή σε πλατφόρμες που έχουν άμεση επαφή με το κοινό σου. Για παράδειγμα, αν απευθύνεσαι σε ειδικούς τομείς, όπως γονείς που ψάχνουν για εκπαιδευτικά παιχνίδια, θα έχεις καλύτερα αποτελέσματα διαφημιζόμενος σε parenting blogs αντί σε ένα γενικό ενημερωτικό portal.
Στο τέλος της ημέρας, όμως, αυτό που πραγματικά μετράει είναι να ξέρεις το κοινό σου και τις ανάγκες του. Κάνε την έρευνά σου, ζύγισε τις επιλογές σου, και μην φοβάσαι να πειραματιστείς με διαφορετικά formats ή συνεργασίες. Η διαδικασία απαιτεί χρόνο, αλλά όσο περισσότερο εξοικειώνεσαι με το πού και πώς να επενδύσεις, τόσο πιο αποδοτικές θα είναι οι ενέργειές σου (και πιο καλές οι αποδόσεις στο πορτοφόλι σου).
Για να εντοπίσεις στοχευμένους πελάτες online, το κλειδί δεν είναι μόνο η ποσότητα της διαφήμισης, αλλά η έξυπνη προσαρμογή της στρατηγικής σου στις ανάγκες του κοινού που θες να προσεγγίσεις. Σκέψου το εξής: όταν ρίχνεις τα δίκτυα σε μια θάλασσα γεμάτη ψάρια, αλλά ψάχνεις μονάχα έναν συγκεκριμένο τύπο, δεν αρκεί μόνο να έχεις ένα καλό "δίχτυ". Χρειάζεσαι και τη σωστή κατεύθυνση. Τι εννοώ; Η διαφήμιση στα σωστά κανάλια –εκεί όπου η δραστηριότητα του κοινού σου ήδη δείχνει φανερές τάσεις ενδιαφέροντος– μπορεί να αλλάξει εντελώς το παιχνίδι.
Φαντάσου, για παράδειγμα, ότι προσφέρεις υπηρεσίες διακόσμησης εσωτερικών χώρων. Αν επενδύεις σε μια γενική πλατφόρμα όπου μιλάμε για lifestyle σε ευρεία έννοια, πιθανόν να διεισδύσεις μόνο ελαφρά στην κατάλληλη βάση. Τώρα, αν κάνεις την ίδια επένδυση σε ένα site που επικεντρώνεται στο interior design, στους χώρους διαβίωσης ή ακόμα και στο DIY décor, το κοινό που θα συναντήσεις εκεί θα είναι πολύ πιο δεκτικό. Είναι σαν να ανοίγεις ένα κατάστημα στο σωστό σημείο μιας αγοράς όπου ήδη έρχονται οι πελάτες που ψάχνεις – αντί να περιμένεις να έρθουν τυχαία.
Βέβαια, το πού θα διαφημιστείς είναι μόλις η μισή υπόθεση. Το πώς επικοινωνείς με αυτούς τους ανθρώπους έχει εξίσου –αν όχι περισσότερη– σημασία. Ένα μήνυμα που “μιλάει” στη γλώσσα τους πρέπει να κεντρίζει τις ανησυχίες τους ή να αντανακλά τα οράματά τους. Προσαρμόσου: ένα casual ύφος μπορεί να δουλεύει σε κοινά όπως οι millennial homeowners, ενώ μια πιο σοβαρή προσέγγιση ίσως ταιριάζει σε επαγγελματίες που ενδιαφέρονται να αναβαθμίσουν το επαγγελματικό τους περιβάλλον. Το σημαντικό, σε κάθε περίπτωση, είναι η αυθεντικότητα. Ο κόσμος "μυρίζεται" την επιτηδευμένη επικοινωνία από χιλιόμετρα.
Κι εδώ θέλω να κάνουμε μια μικρή παύση για να υπογραμμίσω κάτι που πολύ συχνά παραβλέπουμε: η προσοχή δεν εξαγοράζεται, κερδίζεται. Ακόμα κι αν δεν έχεις το μεγαλύτερο budget για διαφήμιση, το να χτίσεις σχέσεις που βασίζονται στην αξιοπιστία και στη διαφάνεια προσφέρει κάτι ανεκτίμητο – την εμπιστοσύνη. Οι πελάτες δεν αγοράζουν μόνο προϊόν ή υπηρεσία. Αγοράζουν αίσθηση αυτοπεποίθησης ότι αυτό που τους προσφέρεις αξίζει.
Οπότε, για να συνοψίσουμε (χοντρικά και πιο ελεύθερα), το να βρεις στοχευμένους πελάτες online είναι σαν να ξεκινάς μια συζήτηση σε ένα δωμάτιο γεμάτο κόσμο που ήδη ενδιαφέρεται για αυτό που έχεις να πεις. Επένδυσε στο να βρεις αυτό το δωμάτιο, προετοιμάσου με έναν αυθεντικό και στοχευμένο τρόπο να πεις την ιστορία σου και βεβαιώσου ότι καταλαβαίνεις τις μεγάλες αλλά και μικρές ανάγκες αυτών που σε ακούνε. Εκεί βρίσκεται το μυστικό της αποτελεσματικής προσέλκυσης. Και, ναι – μην υποτιμήσεις ποτέ τη δύναμη του καλού storytelling.