Η αύξηση της προβολής μιας επιχείρησης, ειδικά όταν πρόκειται για μια μικρή, συχνά μοιάζει με ανάβαση σε έναν απότομο λόφο – από εκείνους που χρειάζονται όχι μόνο καλή στρατηγική αλλά και υπομονή. Το θετικό όμως είναι πως με λίγες, καλά οργανωμένες κινήσεις, μπορείτε να αλλάξετε το παιχνίδι και να κάνετε τη διαφορά. Ας ξεκινήσουμε από τα βασικά αλλά και, ενδεχομένως, παραμελημένα: τη συνοχή και την ακρίβεια της online παρουσίας σας.
Σκεφτείτε, για παράδειγμα, έναν πελάτη που αναζητά την επιχείρησή σας μέσω Google, μόνο για να δει αντικρουόμενες πληροφορίες – άλλο ωράριο στον ιστότοπο, άλλο στους χάρτες. Ίσως κάτι τέτοιο μοιάζει «μικρό», αλλά αυτή η πρώτη εντύπωση μπορεί να σας στοιχίσει. Ενημερώστε λοιπόν τα στοιχεία επικοινωνίας σας (διεύθυνση, τηλέφωνο, ώρες λειτουργίας), φροντίστε να είναι ομοιόμορφα σε όλες τις πλατφόρμες που χρησιμοποιείτε - από τον ιστότοπο μέχρι τους online καταλόγους. Ναι, ακούγεται βαρετό, αλλά λίγες ώρες προσοχής σε αυτά τα θέματα φέρνουν τη βάση πάνω στην οποία θα χτίσετε.
Και αφού τα «τυπικά» είναι σε τάξη, ας περάσουμε στο πιο δημιουργικό κομμάτι – το περιεχόμενο. Εδώ είναι που μπορείτε πραγματικά να αναδείξετε την προσωπικότητα της επιχείρησής σας. Αναρωτηθείτε: τι απασχολεί τους πελάτες σας; Ή ακόμα καλύτερα, τι λύσεις ψάχνουν που εσείς μπορείτε να προσφέρετε; Κι αν δεν είστε ακόμα σίγουροι για την απάντηση, ερευνήστε! Ένα καλογραμμένο άρθρο, ένα βίντεο με οδηγίες, ή ακόμα ένα γρήγορο αλλά ουσιαστικό post στα social media μπορεί να προσελκύσει ανθρώπους που δεν ήξεραν καν ότι χρειάζονται την προσφορά σας. Θυμηθείτε, όμως, ότι η σχέση με το κοινό σας δεν είναι μονόδρομος. Απαντήστε σε σχόλια, μην αγνοείτε τις ερωτήσεις – και, εδώ μάλλον θέλει λίγο θάρρος, χειριστείτε ευγενικά τις αρνητικές κριτικές. Πολλές φορές, ο τρόπος που αντιδράτε κερδίζει περισσότερους πόντους απ’ το ίδιο το προϊόν σας.
Έπειτα, υπάρχει και η τοπική διάσταση, που συχνά υποτιμάται παρά τη σημασία της για τις μικρές επιχειρήσεις. Είστε μέρος της γειτονιάς σας, οπότε αξιοποιήστε το – ενημερώστε τους χάρτες (ναι, πήγαμε πάλι εκεί), συνεργαστείτε με άλλα τοπικά μαγαζιά και συμμετέχετε σε δράσεις της κοινότητάς σας. Αν, για παράδειγμα, διατηρείτε ένα καφέ, σκεφτείτε να προσφέρετε εκπτώσεις στους επισκέπτες μιας πολιτιστικής εκδήλωσης της περιοχής σας. Αυτού του είδους οι πρωτοβουλίες όχι μόνο σας κάνουν πιο προσβάσιμους, αλλά στέλνουν κι ένα σαφές μήνυμα: «Είμαστε εδώ για εσάς – και είμαστε δικοί σας».
Τελικά, η προβολή μιας επιχείρησης είναι λιγότερο θέμα τεράστιων διαφημιστικών προϋπολογισμών και περισσότερο ζήτημα καλής στρατηγικής και ουσιαστικής επαφής. Και όπως σε κάθε σχέση, έτσι και σε αυτή με τους πελάτες σας, τα μικρά και προσεκτικά βήματα ενισχύουν την εμπιστοσύνη – κάτι που καμιά διαφημιστική καμπάνια δεν μπορεί να υποκαταστήσει.
Η προσέγγιση πελατών στον online κόσμο είναι κάτι πολύ περισσότερο από την άμεση πώληση ή κάποιες περιστασιακές δημοσιεύσεις στα social media. Αν θέλετε να χτίσετε κάτι ουσιαστικό, πρέπει να μπείτε στη θέση του κοινού σας. Μιλήστε στη γλώσσα τους – όχι μόνο κυριολεκτικά αλλά και συναισθηματικά. Τις περισσότερες φορές, οι πελάτες δεν συνδέονται με κάτι τέλεια φτιαγμένο αλλά με κάτι που τους "αγγίζει" πραγματικά. Αυτό απαιτεί, πρώτα απ' όλα, να γνωρίσετε σε βάθος ποιοι είναι, τι τους απασχολεί και –κυρίως– τι τους εμπνέει.
Το περιεχόμενο, εδώ, γίνεται το βασικό σας εργαλείο. Σκεφτείτε το εξής: Αν κάποιος έβρισκε τυχαία την ανάρτησή σας, θα σταματούσε scrolling; Θα την ένιωθε προσωπική; Το να δημιουργήσετε κάτι που όχι μόνο τραβάει την προσοχή αλλά δείχνει ότι τους καταλαβαίνετε (ίσως και καλύτερα απ’ όσο καταλαβαίνουν τον εαυτό τους) είναι αυτό που κάνει τη διαφορά. Και δεν πρόκειται μόνο για "τι" λέτε – αλλά *πώς*. Ειλικρίνεια, αυθεντικότητα και ένας τόνος που αντικατοπτρίζει τη δική σας ταυτότητα αλλά και τις προσδοκίες του κοινού σας είναι τα κλειδιά.
Και μιας και μιλάμε για κοινό, ας πιάσουμε τα κοινωνικά δίκτυα – γιατί εκεί παίζεται το παιχνίδι. Κάθε πλατφόρμα έχει τον δικό της ρυθμό. Το Instagram, για παράδειγμα, προτιμά την αισθητική και το συναίσθημα. Το LinkedIn, από την άλλη, είναι πιο επαγγελματικό αλλά μπορεί να επιβραβεύσει τη θεσμική ευαισθησία ή τη δημιουργική ηγεσία. Όσο για το Facebook; Εκεί μπορεί να χρειαστεί να πάρετε μια πιο "κοινοτική" προσέγγιση – η δημιουργία μιας αίσθησης "ομάδας" λειτουργεί εξαιρετικά.
Η συνέπεια είναι καθοριστική εδώ, αλλά όχι συνέπεια για χάρη της συνέπειας. Αντιθέτως, θα πρέπει να εμφανίζεστε με τρόπο που να έχει νόημα. Αδειανές δημοσιεύσεις για να γεμίσει το πρόγραμμα συνήθως βλάπτουν περισσότερο απ’ ό,τι βοηθούν. Στο τέλος της μέρας, το κοινό σας δεν θέλει άλλο ένα αόριστο μήνυμα. Θέλει να νιώσει ότι υπάρχει κάποιος «από την άλλη πλευρά» – κάποιος που ακούει, ενδιαφέρεται και είναι εκεί με σκοπό.
Μια άλλη τακτική που συχνά παραβλέπεται; Απλά το να ρωτάτε το κοινό σας. Χρησιμοποιήστε δημοσκοπήσεις, ερωτηματολόγια ή ακόμα και casual ερωτήματα στα σχόλια μιας ανάρτησης – αυτά μπορούν να αποδειχθούν ανεκτίμητα για να καταλάβετε τι πραγματικά σκέφτονται οι άνθρωποι που σας ακολουθούν. Κάτι που συχνά αξίζει να θυμάστε: Μην υποθέτετε. Οι καλύτερες στρατηγικές προκύπτουν από δεδομένα αλλά και μια ανοιχτή, άνθρωπο-κεντρική προσέγγιση.
Η αυθεντικότητα είναι το νήμα που τα ενώνει όλα αυτά. Από τις προσωπικές ιστορίες μέχρι την άμεση επικοινωνία της αποτυχίας σας, δείξτε ότι είστε πραγματικοί άνθρωποι – γιατί, τελικά, οι άνθρωποι δεν συνδέονται με brands αλλά με storytelling. Σκεφτείτε τις σχέσεις σας με τους πελάτες σαν κάτι ανάμεσα σε μια φιλία κι έναν επαγγελματικό δεσμό. Όσο περισσότερο νόημα έχει αυτή η σύνδεση, τόσο πιο ανθεκτική και μακροχρόνια θα είναι.
Συμπερασματικά: Μην εστιάζετε αποκλειστικά στο να φτάσετε σε περισσότερους ανθρώπους. Στοχεύστε να *χτίσετε* σχέσεις με όποιους φτάνετε. Στο τέλος, αυτή η αφοσίωση είναι που θα κάνει πραγματικά τη διαφορά.
Η διαφήμιση με περιορισμένο προϋπολογισμό αλλά μεγάλη αποτελεσματικότητα είναι μια πρόκληση – το ξέρουμε. Ιδιαίτερα για τις μικρές επιχειρήσεις, όπου κάθε ευρώ έχει σημασία, γίνεται σημαντικό να σκέφτεστε στρατηγικά και να εκμεταλλεύεστε κάθε δυνατή ευκαιρία. Το ευχάριστο; Τα εργαλεία που υπάρχουν σήμερα προσφέρουν τεράστιες δυνατότητες, αρκεί να επενδύσετε λίγο χρόνο στην κατανόηση και εξυπνάδα στον σχεδιασμό.
Ίσως το πρώτο βήμα – και κάπως κλισέ, αλλά με λόγο – είναι να αξιοποιήσετε τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Το Facebook και το Instagram ειδικά μπορούν να γίνουν «διαφήμιση τσέπης» για την επιχείρησή σας. Χωρίς να ξοδέψετε πολλά, μπορείτε να στοχεύσετε κοινά με μεγάλη ακρίβεια, όπως για παράδειγμα άτομα που βρίσκονται κοντά στην τοποθεσία σας ή που έχουν ενδιαφέρον για τη συγκεκριμένη αγορά στην οποία δραστηριοποιείστε – πείτε τους, για παράδειγμα, λάτρεις του specialty coffee εάν έχετε μία μικρή καφετέρια. Ένα boost στην κατάλληλη ανάρτηση, με ένα μικρό αλλά καλά μελετημένο budget, μπορεί να οδηγήσει περισσότερους ανθρώπους στην πόρτα σας (ή στη σελίδα σας).
Παράλληλα, μην υποτιμάτε τη δύναμη του καλού και ουσιαστικού περιεχομένου. Εδώ χρειάζεται λίγο περισσότερη σκέψη. Δεν σημαίνει ότι πρέπει να γίνετε επαγγελματίας δημιουργός περιεχομένου, αλλά ένας χρήσιμος οδηγός ή ένα πρακτικό άρθρο γύρω από κάτι που ενδιαφέρει το κοινό σας μπορεί να κάνει τη διαφορά. Για παράδειγμα, εάν έχετε ένα τοπικό κατάστημα με προϊόντα κήπου, μπορείτε να ανεβάσετε έναν σύντομο οδηγό για το πότε είναι η ιδανική εποχή για φύτευση συγκεκριμένων φυτών. Δεν είναι μόνο η πληροφορία που προσελκύει, αλλά και η σχέση εμπιστοσύνης που χτίζετε μέσα από αυτή.
Και επειδή ζούμε σε έναν κόσμο που «μιλά μέσω εικόνων», δεν μπορείτε να παραβλέψετε τη δύναμη της ελκυστικής, αυθεντικής προβολής. Η συνεργασία με τοπικούς influencers ή bloggers είναι ένας εξαιρετικός τρόπος να αυξήσετε την ορατότητά σας. Ξεχάστε τους μεγάλους celebrities του Instagram – συχνά οι πιο μικροί, πιο «προσγειωμένοι» δημιουργοί περιεχομένου έχουν μεγαλύτερη επίδραση στο κοινό της κοινότητάς τους. Αν, για παράδειγμα, έχετε ένα μικρό εργαστήρι ζαχαροπλαστικής, γιατί να μην καλέσετε έναν τοπικό food blogger να δοκιμάσει ένα από τα γλυκά σας; Αν το αναρτήσει στις πλατφόρμες του – ακόμα κι αν πρόκειται για μόλις 2.000 followers – είναι πολύ πιθανό να προσελκύσει πελάτες που εκτιμούν τις προσωπικές συστάσεις.
Ωστόσο, μην μπερδεύεστε: όλα τα παραπάνω λειτουργούν καλύτερα όταν γνωρίζετε πραγματικά το κοινό σας. Τι τους απασχολεί; Τι χρειάζονται; Ίσως η απάντηση είναι πιο απλή απ’ ό,τι νομίζετε. Μικροί, στοχευμένοι πειραματισμοί και αλληλεπίδραση με ανθρώπους που σας στηρίζουν είναι συχνά πιο αποτελεσματικοί από το να σπαταλάτε χρήματα σε μαζικές καμπάνιες χωρίς ψυχή. Και, ξέρετε κάτι; Οι πελάτες αντιλαμβάνονται την προσπάθεια, εκτιμούν τη γέφυρα σύνδεσης που δημιουργείτε – και, το πιο σημαντικό, επιστρέφουν.