Αν θέλεις να αυξήσεις την online πελατεία σου γρήγορα και αποτελεσματικά, είναι πραγματικά θέμα να επιστρέψεις στα βασικά – στα απλά πράγματα που, πολλές φορές, παραβλέπονται. Το πρώτο που πρέπει να κοιτάξεις είναι το ίδιο σου το website. Έχεις αναρωτηθεί ποτέ πόσο εύκολο είναι για κάποιον να το χρησιμοποιήσει; Χρόνοι φόρτωσης, ξεκάθαρη πλοήγηση, και – το πιο σημαντικό ίσως στις μέρες μας – ένας σχεδιασμός που λειτουργεί άψογα και σε κινητά. Σκέψου το: πόσες φορές έχεις κλείσει μια σελίδα γιατί «σε ταλαιπώρησε»; Μια ομαλή εμπειρία χρήστη κάνει τη διαφορά· ο επισκέπτης σου δεν νιώθει απλώς άνετα, αλλά αρχίζει σχεδόν ασυνείδητα να σε εμπιστεύεται.
Και έπειτα, ας μπούμε στο περιεχόμενο – το ψαχνό. Σε έναν κόσμο όπου όλοι «πουλάνε κάτι», οι άνθρωποι δεν ψάχνουν απλώς ένα προϊόν ή μια υπηρεσία. Ψάχνουν λύσεις. Πώς μπορείς να κάνεις τη ζωή τους πιο εύκολη; Μπορεί ένα άρθρο σου ή ένας απλός οδηγός να τους βοηθήσει να λύσουν ένα μικρό ή μεγάλο πρόβλημα; Εκεί κρύβεται η αξία. Ας πούμε ότι έχεις ένα μικρό κατάστημα με είδη κήπου. Μια σύντομη ανάρτηση για το πώς να συντηρήσει κανείς φυτά στη διάρκεια του καλοκαιρινού καύσωνα μπορεί να δημιουργήσει μεγαλύτερη σύνδεση με τους πελάτες σου απ’ όσο νομίζεις. Και ο αλγόριθμος της Google; Αγαπάει τέτοιες κινήσεις, ειδικά αν εστιάσεις στη δύναμη της τοπικής αναζήτησης. Δηλαδή, το να εμφανίζεσαι ξεκάθαρα και οργανωμένα στις λίστες της περιοχής σου, σε χάρτες και directories, και αντίστοιχα να δουλεύεις το SEO σου με συγκεκριμένες λέξεις-κλειδιά που έχουν νόημα στο κοινό που στοχεύεις.
Αλλά το μεγάλο, χρυσό μυστικό είναι οι σχέσεις – και αυτό δεν ισχύει μόνο offline. Στον ψηφιακό κόσμο, η επικοινωνία είναι τα πάντα. Εάν κάποιος σου αφήσει ένα σχόλιο στο Instagram ή σου στείλει μήνυμα ρωτώντας κάτι, αφιέρωσε χρόνο να απαντήσεις προσωπικά, όχι σαν ρομπότ. Στείλε ένα email στους πελάτες σου με μια μικρή, φιλική ενημέρωση ή, ακόμη καλύτερα, μια προσφορά που να μοιάζει σαν μικρό «ευχαριστώ» για την εμπιστοσύνη τους. Αυτές οι λεπτομέρειες – όσο μικρές κι αν φαίνονται - μένουν αξέχαστες. Σκέψου το σαν έναν καλό γείτονα που δεν φωνάζει απλώς καλημέρα, αλλά σταματά λίγο να ρωτήσει: «Όλα καλά;».
Τελικά, η επιτυχία δεν έρχεται από μεγαλεπήβολες στρατηγικές, αλλά από όλα αυτά τα μικρά, καθημερινά βήματα που δείχνουν στους πελάτες σου ότι δεν είσαι απλώς μια επιχείρηση – είσαι κάποιος που ενδιαφέρεται. Και αυτή η εμπιστοσύνη, όταν χτιστεί, είναι ανεκτίμητη.
Η σωστή παρουσία μιας επιχείρησης στο διαδίκτυο δεν είναι απλώς άλλη μία λεπτομέρεια στον συνολικό σχεδιασμό — είναι η βιτρίνα σου, το πρώτο σημείο επαφής με τους πιθανούς πελάτες σου, και συχνά η καθοριστική τους εντύπωση για σένα. Πολλές φορές, το αν ένας πελάτης θα επιλέξει τη δική σου υπηρεσία ή προϊόν εξαρτάται από το πώς παρουσιάζεσαι, όχι μόνο σε επίπεδο επαγγελματισμού, αλλά και πώς συνδέεσαι μαζί του.
Ας ξεκινήσουμε με τα βασικά. Η ιστοσελίδα σου πρέπει να είναι φιλική προς τον χρήστη — και αυτό σημαίνει, κατά κύριο λόγο, να λειτουργεί άψογα σε κινητές συσκευές. Ζούμε σε μια εποχή όπου όλοι είναι μόνιμα με ένα κινητό στο χέρι και ο πρώτος τους συνειρμός μόλις η σελίδα σου φορτώνει αργά ή φαίνεται "ξεπερασμένη" είναι… "πάμε στο επόμενο". Δεν υπάρχει χώρος για δεύτερες ευκαιρίες εδώ. Εσύ όμως δεν χρειάζεται να στοχεύσεις στη τέλεια πολυπλοκότητα. Ένας καθαρός σχεδιασμός που “αναπνέει” και προσφέρει τις πληροφορίες εύκολα και γρήγορα μπορεί να κάνει τη διαφορά.
Εξίσου κρίσιμο είναι το περιεχόμενό σου. Τι νόημα έχει η ταχύτητα αν η πληροφορία που προσφέρεις είναι άγονη ή (ακόμα χειρότερα) άσχετη με αυτό που θέλει το κοινό σου; Αν, π.χ., είσαι αρτοποιός, μην ανεβάζεις μόνο φωτογραφίες των ψωμιών σου (αν και, εννοείται, οι δελεαστικές φωτογραφίες πάντα βοηθούν). Μοιράσου χρήσιμες ιδέες: "Πώς να διατηρήσετε το ψωμί σας φρέσκο για περισσότερο" ή "Ποιος είναι ο ρόλος της μαγιάς στη φουσκωμένη ζύμη;" Τέτοιου είδους αυθεντικό περιεχόμενο δείχνει ότι ξέρεις καλά αυτό που κάνεις και σε καθιστά μια "πηγή" που εμπνέει εμπιστοσύνη.
Όμως, πέρα από τη συχνότητα των δημοσιεύσεων (ναι, όλοι λένε "να δημοσιεύεις τακτικά"), αυτό που πραγματικά ξεχωρίζει δεν είναι απλώς η ποσότητα, αλλά η συνέπεια στον χαρακτήρα και τον τόνο της παρουσίας σου. Δεν πειράζει αν ανεβάζεις λιγότερο συχνά, αρκεί τα πάντα —από τις λέξεις που χρησιμοποιείς μέχρι τις εικόνες που επιλέγεις— να "κουμπώνουν" με την προσωπικότητα της επιχείρησής σου. Έχεις ένα πιο παιχνιδιάρικο καφέ για νέους; Τα social δικαιούνται λίγη αυθόρμητη, ανάλαφρη διάθεση. Εκπροσωπείς μια δικηγορική εταιρεία; Τότε το ύφος σου πρέπει να είναι σαφώς πιο σοβαρό και επαγγελματικό.
Αυτό μας φέρνει στο ζήτημα της αισθητικής. Μην υποτιμάς τη δύναμη μιας καλοφτιαγμένης φωτογραφίας ή ενός όμορφου layout. Δεν χρειάζεται απαραίτητα να ξοδέψεις μια περιουσία, αλλά να επενδύσεις στη σωστή εμπειρία. Ένα θολό γραφικό ή μια εικόνα από το 2011 μπορούν να "μειώσουν" όλη σου την προσπάθεια. Ακόμα και μικρά πράγματα, όπως οι γραμματοσειρές σου ή τα χρώματα που χρησιμοποιείς, έχουν αντίκτυπο. Αν δεν είσαι σίγουρος, σκέψου αυτήν την ερώτηση: "Με τη δική μου σελίδα, πώς θα ήθελα να νιώσουν οι πελάτες μου;"
Και, ίσως, η πιο συχνά παραβλεπόμενη πτυχή της ψηφιακής παρουσίας είναι η διάδραση. Οι επιχειρήσεις που απαντούν ουσιαστικά στα σχόλια, τα email ή τις ερωτήσεις στα social media, ξεχωρίζουν γιατί δείχνουν ότι υπάρχει άνθρωπος πίσω από την οθόνη, που όχι μόνο ενδιαφέρεται αλλά και ακούει. Δεν χρειάζεται να απαντάς μέσα σε πέντε λεπτά κάθε φορά (αν και το να είσαι όσο πιο άμεσος γίνεται πάντα μετράει). Αλλά όταν απαντάς, κάν’ το σαν να μιλάς σε έναν άνθρωπο. Με ευγένεια, ουσία, και —όπου ταιριάζει— ενσυναίσθηση.
Τελικά, η online παρουσία σου είναι κάτι περισσότερο από το να βρίσκεσαι απλώς εκεί. Είναι το πώς λες την ιστορία σου. Είναι ο τρόπος που δείχνεις ότι δεν είσαι απλώς another business, αλλά μια λύση που βάζει στην προτεραιότητα τον πελάτη. Και ακόμα κι αν ξεκινάς από το μηδέν, εστιάζοντας στη λεπτομέρεια και τιμώντας τη συνέπεια, μπορείς να χτίσεις μια παρουσία που κερδίζει — και κρατά — τις εντυπώσεις.
Το να δημιουργήσεις ένα website που πραγματικά ξεχωρίζει είναι σαν να στήνεις μια βιτρίνα που δεν μπορεί να αγνοήσει κανείς – το πρώτο πράγμα που θα δουν οι επισκέπτες θα διαμορφώσει άμεσα την άποψή τους για σένα. Η λεπτομέρεια έχει σημασία. Και δεν πρόκειται μόνο για την εμφάνιση, αλλά για τη συνολική εμπειρία που προσφέρεται. Φαντάσου, λοιπόν, ότι κάθε επισκέπτης είναι σαν κάποιον που περπατάει σε έναν δρόμο γεμάτο καταστήματα – αν κάτι δεν του τραβήξει την προσοχή (ή δεν τον βολεύει να το εξερευνήσει), προχωράει χωρίς δεύτερη σκέψη.
Γι’ αυτό, το design πρέπει να είναι καθαρό και λειτουργικό. Δε χρειάζονται σενάρια επιστημονικής φαντασίας με περίπλοκα animations που μπερδεύουν το χρήστη. Αντίθετα, μια απλή, οργανωμένη δομή – σαν ένα καλά στημένο ράφι σε ένα μαγαζί – μπορεί να κάνει όλη τη δουλειά. Ένα κατανοητό μενού, για παράδειγμα, που οδηγεί τον επισκέπτη ακριβώς εκεί που θέλει να πάει, είναι τεράστια υπόθεση. Κανείς δεν έχει χρόνο (ή υπομονή) να ψάχνει ανάμεσα σε αμέτρητες επιλογές.
Όμως δεν αρκεί μόνο να είναι πρακτικό. Το website σου πρέπει να πει μια ιστορία που να λέει: «Α, αυτή η επιχείρηση ξέρει τι κάνει και γιατί». Εδώ μπαίνει η δύναμη του περιεχομένου. Όταν η προσωπικότητά σου αναδεικνύεται μέσα από αυθεντικές εικόνες, ιστορίες από τη δουλειά σου, ή μικρές λεπτομέρειες που δείχνουν ότι φροντίζεις την εικόνα σου, κερδίζεις πόντους. Για παράδειγμα, αν είσαι φωτογράφος, γιατί να περιοριστείς σε γενικές φωτογραφίες όταν μπορείς να δείξεις τις πιο μοναδικές στιγμές που έχεις αποτυπώσει; Αν πάλι παρέχεις κάποια πιο εξειδικευμένη υπηρεσία, μπορείς να αναδείξεις επιτυχίες σου μέσα από συγκεκριμένα παραδείγματα.
Η ταχύτητα του website παίζει κι αυτή τον δικό της ρόλο – ίσως πιο κρίσιμο από όσο φαντάζεσαι. Σκέψου το σαν ένα ταμείο σε super market που πρέπει να λειτουργεί γρήγορα. Αν ο πελάτης περιμένει πολύ, πιθανότατα αφήνει τα προϊόντα και φεύγει. Έτσι και εδώ: κάθε δευτερόλεπτο καθυστέρησης είναι μια ευκαιρία χαμένη. Μην ξεχνάς ότι πολλοί (ίσως οι περισσότεροι) θα επισκεφτούν το website σου από το κινητό τους. Αν η σελίδα σου δε φορτώνει γρήγορα ή αν κάτι δε δουλεύει σωστά στη mobile εκδοχή της, η απογοήτευση τους θα σου στοιχίσει.
Ακόμα, δώσε προσοχή στο πώς πληροφορείς τον επισκέπτη. Η υπερβολική πληροφορία μπορεί να κουράσει, ενώ η έλλειψή της δημιουργεί ανασφάλεια. Το μυστικό είναι η ισορροπία: περιεκτικά αλλά κατανοητά κείμενα, εύκολα προσβάσιμες επιλογές και καθαρή επικοινωνία. Θες ο επισκέπτης να νιώσει ότι μπορεί να εμπιστευτεί όσα προσφέρεις, χωρίς δεύτερη σκέψη. Ένας ωραίος τρόπος να το πετύχεις; Χρησιμοποίησε μαρτυρίες πελατών ή εξήγησε βήμα-βήμα πώς δουλεύεις. (Οι άνθρωποι αγαπούν τη διαφάνεια.)
Όλα αυτά συνολικά καθρεφτίζουν το πώς αντιμετωπίζεις την επιχείρησή σου. Ένα καλοφτιαγμένο website δεν είναι μόνο ένας μοντέρνος ιστότοπος. Είναι η απόδειξη ότι δίνεις σημασία στις λεπτομέρειες, ότι κατανοείς τις ανάγκες του πελάτη και ότι μπορείς να προσφέρεις εμπειρίες που θα μείνουν στη μνήμη. Και, τελικά, αυτή είναι η καλύτερη στρατηγική για να σε θυμούνται.